Geachte heer Schellekens,
Op 31 januari jl. hebt u op grond van art. 39 van het Reglement van Orde van de Oosterhoutse gemeenteraad schriftelijke vragen gesteld over de Pannehoef. Graag beantwoorden wij uw vragen als volgt.
1. Gaat de verbouwing van de Pannehoef nog volgens plan door?
Er wordt momenteel hard gewerkt aan de plannen. Naar verwachting zullen wij hiertoe een voorstel naar u toe sturen ter besluitvorming in de gemeenteraadsvergadering van mei.
2. Op welke datum wordt er met de verbouwing gestart?
We streven ernaar om de start van de verbouwing aan te laten sluiten op de tijd dat het seizoen van de Pannehoef ook ten einde is (rond juni 2023). Dit is echter ook afhankelijk van de besluitvorming door uw raad.
3. Is die datum onherroepelijk?
Nee, dit hangt onder meer af van de te maken keuzes, de beschikbaarheid van bouwmaterialen, de planning van de betrokken bouwbedrijven en de beschikbaarheid van een locatie voor de tijdelijke huisvesting.
4. Is er al zicht op een mogelijke kostenoverschrijding van deze verbouwing?
Zo ja, wat bedraagt die kostenoverschrijding (absoluut en procentueel)?
zo nee, is die binnenkort te verwachten?
Vermoedelijk kunnen we niet alles aanpakken binnen het beschikbare budget en zullen er keuzes gemaakt moeten worden. De plannen worden momenteel doorgerekend. Dit zal uiteindelijk een soort van keuzemenu opleveren. Op basis hiervan zullen wij met een voorstel naar uw gemeenteraad komen.
5. Is er tijdens de verbouwingsperiode voor de gebruikers van de Pannehoef een oplossing gezocht en gevonden?
We zijn nu op zoek naar een locatie voor tijdelijke huisvesting. Hierbij brengen we de kosten, consequenties en mogelijkheden in beeld.
6. Voor welke gebruikers is geen oplossing gezocht en gevonden?
Wij voeren gesprekken met de hoofdhuurder van het pand: het bestuur van de Pannehoef (stichting Huis voor Amateurs). Hierbij wordt gekeken naar de functie van het gebouw, de kosten van de verbouwing en de huidige en toekomstige gebruikers van het pand die bij de functie passen. Uitgangspunt hierbij is dat niet-commercieel voorrang heeft op commercieel. Stichting Huis voor Amateurs is uiteindelijk verantwoordelijk voor de verhuur van ruimtes aan de gebruikers.
7. Is er een oplossing gezocht en gevonden voor huurders
Zo ja, welke; zo nee, waarom niet?
Uitgangspunt is dat er zoveel mogelijk gebruikers weer een plek krijgen in de verbouwde Pannehoef. Zie verder het antwoord hierboven.
8. Is er een oplossing gezocht en gevonden voor commerciële partijen die gebruik maken van de Pannehoef?
Zo ja, welke; zo nee, waarom niet?
Dit is nog niet aan de orde, maar zoals aangegeven, zullen er vermoedelijk wel keuzes gemaakt moeten worden en is het uitgangspunt hierbij dat niet-commerciële activiteiten voorrang hebben op commerciële activiteiten.
9. Worden er nog oplossingen gezocht voor gebruikers, huurders en commerciële partijen waar nu nog geen oplossing is gevonden?
Zo ja, welke, zo nee, waarom niet?
Dit is (nog) niet aan de orde. Wanneer dit wel aan de orde zal zijn, zullen we zeker meezoeken naar oplossingen. Ook hier geldt dat er een onderscheid zit tussen commerciële of niet-commerciële gebruikers.
10. Betekent het dat die laatsten (gebruikers/huurders/commerciële partijen) op straat worden gezet?
Dit is (nog) niet aan de orde. Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk gebruikers weer een plek krijgen in de verbouwde Pannehoef.
11. Tot welke beleidsterreinen behoren de gebruikers/huurders/commerciële partijen die geen gebruik meer kunnen maken van de ruimtes? (sport, muziek e.d.)
Dit is (nog) niet aan de orde.
12. Tot welke leeftijdscategorieën horen de afnemers van de gebruikers/huurders/ commerciële partijen die geen gebruik meer kunnen maken van de ruimtes?
Dit is (nog) niet aan de orde. Wel kunnen we melden dat er recent 2 trapliften zijn geïnstalleerd in de Pannehoef. Naar de 1e verdieping en naar de 2e verdieping. Hierdoor is de toegankelijkheid voor meerdere leeftijdscategorieën verbeterd.
13. Krijgen alle huidige gebruikers, huurders en commerciële partijen na de heropening van de Pannehoef weer de mogelijkheid om eenzelfde ruimte of gelijkwaardige ruimtes te huren?
Zo nee, waarom niet?
We streven naar meer multifunctioneel en gelijktijdig gebruik van ruimtes. Het pand wordt verder verduurzaamd en de ruimtes willen we ook bij de tijd brengen. Uiteraard is er oog voor eenieders wensen, maar er zullen ook keuzes moeten worden gemaakt. Zo zal er bijvoorbeeld een plek worden gecreëerd voor de Heemkundekring. Dit zal invloed hebben op de andere gebruikers. Om plek te kunnen bieden aan de Heemkundekring zullen De Nachtegalen en Music’scool een deel van hun vaste ruimtes moeten opgeven. Het is uiteindelijk aan het bestuur van De Pannehoef om het gebouw zo optimaal mogelijk te gebruiken en onder te verhuren.
14. Kunnen die ruimtes tegen dezelfde voorwaarden gebruikt/gehuurd worden als in de afgelopen tijd?
Zo nee, waarom niet?
Dit is zeker het uitgangspunt, maar is uiteindelijk aan het bestuur van De Pannehoef.
15. Welke gebruikers, huurders en commerciële partijen zullen wat U betreft geen gebruik meer kunnen maken van de ruimtes van de Pannehoef?
Dit is (nog) niet aan de orde.
16. Waar denkt U dat die verschillende partijen hun activiteiten voort kunnen zetten (graag per gebruikers, huurder, commerciële partij een concrete ruimte)
Dit is (nog) niet aan de orde.
17. Wanneer wordt de gerenoveerde Pannehoef weer in gebruik genomen?
Zodra de renovatie gereed is. Het streven is om dit in een zo kort mogelijk tijdbestek te doen. Dit is echter ook afhankelijk van de nog te maken keuzes. Over twee maanden weten we meer over de tijdsplanning van de werkzaamheden.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Oosterhout